Vault šílené brahmíny - největší stránka o sérii Fallout v češtině i slovenčine | Fallout 1, Fallout 2, Fallout Tactics, Fallout 3, Fallout New Vegas, FOnline, Fallout 4
... vstup do vaultu ... orientace ... vaultmasteři ... kontakt ... poslat novinku ... fórum ... archiv ..

Fallout

novinky
recenze
návod
města
náhodné lokace
postavy
spolubojovníci
vault-boyové
holodisky
konce
texty ze hry
vychytávky
archiv zvuků
screenshoty
demo
wiki
fórum
download

Fallout 2

novinky
recenze
návod
města
náhodné lokace
postavy
spolubojovníci
předměty
zbraně
brnění
automobil
holodisky
karmické tituly
konce
texty ze hry
kulturní odkazy
zajímavé sejvy
vychytávky
screenshoty
archiv zvuků
mapper
modifikace
wiki
fórum
download

Fallout Tactics

novinky
recenze
návod
charakter
mise
náhodné lokace
zbraně
brnění
vozidla
holodisky
drogy
screenshoty
multiplayer
hrajeme po netu
tipy a triky
editing
obličeje
modifikace
wiki
fórum
download

Fallout: New Vegas

novinky
recenze
hráčské recenze
návod
spolubojovníci
screenshoty
videa
zbraně
download
wiki
fórum

FOnline

novinky
faq
fórum
FOnline: 2238
status
server-boy 2238
manuál
mapy
instalace
screenshoty
gang VŠB
wiki-boy 2000
download
The Life After
status
manuál

Společné

bible
časová osa
bestiář
pitevna
traity
perky
technologie
zbraně vs. realita
bugy
tajemná tajemství
technické problémy
licence

Fallout projekty

Fallout Online (V13)
Fallout 4
Fallout 3: Van Buren

Příbuzné hry

Arcanum
AshWorld
Fallout: BOS
Fallout 3
Fallout: PNP
Fallout: Warfare
Fallout Tycoon
Lionheart
STALKER
Borderlands

Hry naživo

Fallout LARP
Fallout RP
download

Soutěže

O brahmíní vemeno
screenshot měsíce
žebříček charakterů
žebříček kr. zásahů
masový hrob
rychlonožka

Zábava

povídky
poezie
knihy
komiksy
filmy
hudba
kvízy
humor

Různé

články
rozhovory
jak přežít
wallpapery
bannery
průzkum
srazy a setkání
IRC channel
odkazy

Vault šílené brahminy - největší stránka o sérii Fallout v češtině a slovenčine.



Hráčská recenze Falloutu 3: První ochutnávka

Autor: Kharkow



Vzhledem k flamu co zde občas řádí mezi skalními fanoušky a "novou generací" (na základě jedna bába říkala) se Vás pokusím seznámit s prvními krůčky po válkou zničeném světě nového Falloutu.

 

  • Dějství první - Přicházíme na svět:

Poměrně profláklé informace o našem životním cyklu ve Vaultu 101 jsou na vlastní kůži lepší než jak to člověk četl na papíru. Hra začíná na šedém porodním sále kde koukáme na pana doktora, ze kterého se nám vyklube otec, který nás ve výborně nadabované interaktivní ingame animaci představuje světu. Naše narození je prokládáno výběrem pohlaví, jména a našeho budoucího dospěláckého vzhledu (kde se Bethesda činila a dává hráči poměrně rozsáhlé možnosti úprav obličeje charakteru), což musím říci je opravdu kvalitně zakomponováno nerušivou formou, dovolující se hráči sžít s postavou od prvního okamžiku.

Následuje skok v čase, kdy se ocitáme v roli malého špunta a nezbedně pobíháme po místnosti kdy nás k dalšímu postupu vede vřelý otcův hlas a povzbuzování v tom že jsme "SPECIAL". A tak klikáme v pokoji na hračky, až se nám konečně otevře jedna na zemi pohozená knížečka ve které si nastavíme jak SPECIALní jsme. Po otcově odchodu z místnosti a našem uvěznění v ohrádce abychom se nezatoulali nám Pipboy (hlavička s textem) napovídá jak otevřít dvířka oné ohrádky a uprchnout pryč.

Dalším skokem v čase koukáme na stárnoucí otcův obličej a dozvídáme se že jsme na našich 6tých narozeninách dostáváme Pipboye3000 a zde přichází na řadu první větvení činů. Budeme pacifisti, anebo násilníci, budeme v rozhovoru skromní, anebo hamižní, ustoupíme agresivnímu dítěti jež nám chce sebrat bonbón, anebo se nezalekneme, budeme žalovat, anebo vystupovat sebevědomě, zde všude se již začnou projevovat naše volby ve SPECIALu. Následujícím posunem času se dostáváme do věku 16ti let kdy se máme rozhodovat o budoucím povolání, zde se na nás již pomalu sesype strom různých odpovědí větvících se do různých situací a protože jsme si k otci vypěstovali za uplynulých 10 minut jistou vazbu, budeme hodné děti a vydáme se do vzdělávacího střediska kde nám zázračnou metodou GOAT(shodnou z internetové prezentace) vyberou při testu povolání (3 skilly). Pokud nejste spokojeni s výběrem povolání jež Vám byl přidělen, existuje zde mimo potvrzovacího tlačítka i čudl reset, kde si nahodíte co chcete.

Posledním časovým přesunem se dostáváme do věku 18 let, kdy jsme násilím vzbuzeni správcovou dcerou a je nám vylíčeno že náš otec (ke kterému jsme si již vypěstovali citovou vazbu) není ve vaultu a že jej musíme jít vyhledat. Právě teď začíná ona pravá hra.

  • Dějství druhé - Ven z Vaultu

Po opuštění místnosti se slovy "Já se o to postarám sama a zrovna od tebe správcova dceruško pomoc nepotřebuji." se vydává neohrožená Myškyna vybavena basebalovou pálkou pomoci maníkovi z ochranky zápasící s megašvábem, shodou náhod jednu ránu schytá i pan securiťák a zničeho nic chce Myškyně upravit fasádu pendrekem. Myškyna se vydává najít pomoc (přeci nemohou být ty skripty tak hloupé a kvůli jedné ráně si znepřátelit celý vault) když tu nachází vrstevníka oděného v kožené bundě prosícího o pomoc při záchraně matky, jež je napadena brouky. Po menší výměně názorů a vybavení NPCčka Myškyninou puškou je záchrana dokonána a Myškynin pronásledovatel z řad security poslán spřáteleným NPC do věčných lovišť. Následuje několik dalších questů, během nichž se postupně propracováváme vaultem a cestou "lootujeme" padající securiťáky o všechny svršky co najdeme. Vyzbrojujeme se stylovou přilbou a brněním a když už teda masakrujem ten vault, tak proč nenavštívit správce :) . I vydáme se tedy na pokec, když tu opět otravná ochranka způsobí náhodné zasažení správce basebalkou a bohužel s utíkajícím správcem není řeč. Po Myškynině masakru většiny obyvatelstva vaultu se dostává přes šokující odhalení (spoiler neřeknu) k východu, kde přichází dcera správce (já ji zabil, ale asi obživla) a následuje menší pohovor zakončený opětovnou terminací.

  • Dějství třetí - Poprvé venku:

Po působivé akcí nabité(alespoň pro můj char) vaultí částí se konečně ocitáme venku... (Musím říct, že prostředí je graficky zdařilé a na 3 roky starém AMD s taktem 1,8GHz a grafikou série 6600 běhá v rozlišení 1280x960 na full detaily naprosto plynule bez záseku) Co teď? Následovat "stopy" v mapě Pipboye anebo trocha toho prozkoumávání světa? (samozřejmě to druhé) Inu proběhneme se kousek po okolí, když tu na nás zaútočí prasokrysa (povedená :) ) po chvíli špatného míření (přecijen stísněné prostory vaultu jsou k máchání pálkou lepší) přepínáme do VATS a na dvě rány ja prasokrysa mrtvá, vylootujeme mrtvolku o maso a jdeme na kopeček, aby byl co nejlepší výhled na údolí, koukáme koukáme a v dálce v jednom směru poblíž mostu nám něco bliká. A tak skáčeme s Myškynou dolů (o nějakých 15 metrů) načež nám postava umírá a následuje load. Celí nedočkaví se vydáváme rovnou smeřem záblesků, nacházíme první osoby a s otevřenou náručí běžíme vpřed se seznámit, když tu po nás najednou stříli. 8-0 Aj chyba, inu Myškyna vytahuje svou 10mm pistoli co si ukořistila ve vaultu a s kvalitní FPS průpavou se přepne z 3rdPS do FPS, aby se jí lépe mířilo (lze nastavit poměrně velké oddálení od postavy). Bum bum nic. Holka zlatá zapomněla že postavy mají brnění a není radno střílet mimo odhalené části. Srabácky tedy po loadu přepíná do VATSu a vyčkává se zapnutím dokaď nebude nepřítel v 80% zásahu do hlavy... critical hit, hlava rozstřelena "vejpůl" a další pán na holení. Následující 2 minuty Myškyna spolu se statisticky každou 6tou crit. ranou čistí celý most od nezbedníků a když jí nedejbože dojdou Action Pointy, sedne na čumendu na dobrých 10s a pak pokračuje znova ve stejném tempu. Po vyčištění jež celkově od prvního střetu nezabere čistého času více než 4 minuty získává také první těžký kousek do sbírky a to plamenomet. A protože most je dál zřícený vydává se Myškyna dle mapy do Megatonu, když tu oběví před jeho branami náhodného prodejce celého šťastného z dalšího zákazníka, Myškyna tedy kouká do nabídky a co nevidí, raketomet za hubičku, sotva vylezla z vaultu, už si to po cestě peláší s dvěma těžkými zbraněmi... no není to šikula?

 

Trocha uvedení výroků na pravou míru a dalších bodů:

- Ano je to FPS/3rdPS s možností "kritické" pauzy

- V nedávné "skeptické" skororecenzi frantíka si autor stěžoval na špatný zdlouhavý systém rozhovorů - chyba vše je vpořádku tak jak jsme z předešlých Falloutů zvyklí

- Dalším trnem v oku byl VATS, kdy každé použití bylo až neúnosně dlouhé - subjektivně chyba, použití krváku VATS používá pokaždé animaci ke střelbě, avšak ta v případě jedné akce není delší než u původních Falloutů. Navíc pokud řadíte více útoků za sebou, není čas prodlužován lineárně. Ovšem připomínky týkající se snad až příliš častých kritických zásahů při jeho použití jsou více než oprávněné.

- Hra bez VATSu je mrháním střelivem/hardcore záležitostí, pokud nemáte skill alespoň na 60+ jednak protože protivníci jsou poměrně aktivní a člověku dělá problém jej patřičně zamířit když neustále pobíhá, dále při ne příliš vysokém skillu střílíte všude jen ne tam kde je mířidlo a nakonec protože hra počítá brnění, předem zapomeňte na stealth akce s odstřelovačkou, kdy vyčešete celou hru hezky jeden po druhém. (ad: mrhání střelivem, nepřátelé jsou docela dost nevyrovnaní, zatímco na murloka "či jak bych to pojmenoval" stačí společně s lidmi jeden crit do oka(hlavy) takovej mrňavej radškorpion nelehne ani po raketě do čumáku a než do něj nacpat druhou, nebo X zásobníků jiné munice, člověk mu raději uteče, anebo ho zavře za dveřmi (asi od dob F1,2 zmutovali a narostlo jim keramické protiraketové brnění))

- Omezení hráče "Tak a tady to přehradíme budovou, aby nám sem tudy nelozili" je záležitost přehnaná, po většinu hry Vás zrovna tohle trápit nebude

- Interakce s postavami je poněkud zvláštní, pokusíte-li se je dovést k nepříčetnosti, při dalším hovoru se s vámi baví zase normálně, ovšem vezmete-li jim z místnosti třeba jen blbou vydličku, jsou schopni na vás poštvat celé město a to vás pronásleduje s cílem vymlátit(vystřílet) duši z těla, v takové chvíle může být člověk rád za pauzu během přístupu do Pipboye a doplnění života a hlavně za skript díky kterému se negativní výlevy směrem k vám po několika málo dnech zresetují

- Další zajímavou věcí je spánek, který lze stejně jako minule provozovat pouze v zabezpečené (předem vyčištěné) oblasti avšak oproti minule pouze pokud naleznete postel (a to může být problém)

- Cestování je řešeno stylem k lokaci přišel jsem, viděl jsem, kdykoliv se můžu vrátit klikem v Pipboyi, což opravdu hodně urychluje hru, neboť rychlost běhu hlavního hrdiny/ky je docela tristní a ve zdejší monotónní mrtvé kraině není moc věcí jež by vás cestou rozptylovaly

- Různosrodost specifických lokací je poměrně pestrá od měst, přes venkovní oběkty alá letní kino, škola, až po jeskynní zašívárny zbraní, metro,... Jde vidět že si zde autoři docela vyhráli.

 

Subjektivní nedostatky:

- Osobně mi příjde hra až příliš prázdná, doby kdy jsem byl ochoten věnovat PC (a WoWku) X hodin času jsou pryč a mám-li se trmácet pouští za splněním questu po dobu 10ti minut z místa A do místa B kde jsem nebyl, tudíž tam nemohu pomocí Pipboye docestovat, tak když už nemůžu mít toho koňe, či jiný dopravní prostředek tak chci alespoň nějakou zajímavější krajinu a né jen šutr, balvan, kámen, trs trávy a kus zbořené dálnice/města, kdy jediná věc co za onu dobu potkám je létající laserové rádio enklávy a dotěrná moucha. Člověk by řekl že tak dlouho po válce by už něco mohlo ožívat.

- Demotivující úkoly jako jdi tadyk 20metrů za mě a zkontroluj jestli jsou lidi v těchhle třech barácích a pod mohli autoři vynechat stejně jako ty kdy se člověk trmácí přes půl mapy. Není nic horšího než utopit třicetiminutové moře času pro pouhých 100XP, když na další level chybí dobré 2 tisíc. To se člověku pak dvakrát do dalších moc nechce.

- Za absolutně nejhorší věc co ve hře považuji za kapitálně zpackané je pak lootování. Ono by mělo být v každé hře prozkoumávání poliček a odlehlých cestiček odměňováno, ale abych během dvou minut "zasral" celý inventář odpadem (lžičky, vidličky, talíře, prázdné konzervy, prázdné flašky, železné harampádí, dřevěný bordel, berle!, kondenzátory, sponky do vlasů a desítky až stovky dalších věcí které jsou bez RockIt launcheru k ničemu (tu a tam ke questu)) a pak nemohl lootovat další kousky díky přetížení (a následnému zasrání inventáře člověku se kterým obchoduji) to je neuvěřitelné. S takovou mě po 5ti hodinách ono lootování přestalo bavit a právě tehdy bude lehce možné, že člověk při ignoraci "tradičního bordelu" přehlédne lahůdkovou záležitost.

- Karma - Dovolil bych si říci, že jestli lootování mě "sralo"prvotřídně, tak karma zaostávala jen krůček. Pominu-li otravně nastavené skripty s "osaháváním lžiček", tak ono samotnéodměňování kradení, paklíčování a podobné špatnou karmou i když vás nikdo nevidí, rozhodně nakrkne, avšak máte malou karmu? Není problém postřílejte pár zlých hochů a všichni vás milují. Potřebujete trochu snížit? Není problém a chcete to rychle, anebo velmi rychle? Lootujte, okrádejte lidi a nestačí-li to někoho oddělejte, však za pár dní se skripty zresetují a nikdo si nebude pamatovat, že jste pozabíjel všechny NONAME NPC obyvatele nedůležité pro quest v daném měste. Prostě výsměch.

 

Grafická/hudební záležitost:

Pominu-li ABSOLUTNĚ DEMENTNÍ animace postav při běhu kdy nezapadají do prostředí, ale plavou! vypadá F3 docela slušně. Samozřejmě tu jsou potvory, které člověka svým designem nakrknou, ale většina fauny vypadá konzervativně. Žádné grafické orgie, ale rozhodně nečekejte, koukat se na to dá a odlesky od vozovky při střídání dne a noci i vypadají velmi pěkně. Ovšem připravte se na občasné přehlížení špatně položených textur. Co se hudební stránky týče, standartní soundtrack takřka nezaznamenáte a není to nic extra o co by se mělo stát, rádiové stanice působí většinou jen místy, takže zbývá globální enkláva se známou otravnou patriotickou píšťalovou skladbou ze všech možných F3 videí prokládanou vysíláním. Dabing je veskrze kvalitní záležitostí a není mnoho věcí co by šlo hercům vyčíst, jiné je to ovšem se skripty, kdy několikrát opakované hlášky člověka mohou přivést k nepříčetnosti, ale co už.

 

Shrnutí: (bože já se rozepsal jak ...)

F3 rozhodně vypadá jako ucházející(slušná, zajímavá) hra, která se rozhodně snaží působit dojmem navazujícím na předešlý odkaz, ovšem to jak se jí to daří musí ohodnotit každý sám. Svým zpracováním si určitě získá mnoho fanoušků TES a pokud i akčnější jádro F1,2 sleví ze svých nároků může se u hry docela pobavit, ale že bychom měli padnout nad počinem Bethesdy na zadek, zírat s otevřenými ústy a házet devítková a desítková hodnocení se rozhodně říci nedá. (na druhou stranu pokud to někomu nedojde ani SHIT to není a zkoušku to stojí, ale jen s ústupky)

 

+

dialogy

VATS (jo jsem strabák :) )

zajímavé lokace a rozsáhlost světa

bouchnutelná atomovka v Megatonu :)

-

všudypřítomný odpad

cestování (chybí kůň)

otravné skripty

karma

nevyvážení nepřátelé


KOMENTUJTE


Staň se pomocníkem při tvorbě, nakrm Šílenou brahmínu!:)




Stránky v EN

No Mutants Allowed
Fallout Wiki
Fallout Database

Modifikace v CZ

Fallout:Resurrection
Fallout et tu
Fallout 2 Restoration Project a neof.patch
Fallout:BGE (dead)
Fallout:Yurop (dead)

Modifikace v EN

Vault-Tec Labs
Fallout 2 Restoration Project a neof.patch
Fallout of Nevada
MIB88: Megamod
Last Hope
Fallout et tu



Sponzoři VŠB

TOPlist





.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. irc channel .. kniha hostí .. fórum .. archiv..