.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. galerie .. kniha hostí .. fórum .. archiv ..
Smejki, 2012-01-11 05:15:18, NMA, Fallout wiki

Právnická válka mezi Bethesdou a IPLY je u konce, rekapitulace

Když se před týdnem objevila zpráva, že je spor mezi Inteplayem a Bethesdou u konce, vypadalo to notnou chvíli mírně kachýnkatě. Nedlouho nato bylo potvrzeno, že spor je skutečně u konce a že v průběhu ledna budou známy detaily mimosoudní dohody. Ty byly v pondělí zveřejněny. Výsledek?

Bethesda platí Interplayi 2 miliony dolarů. Interplay ztrácí práva na Fallout MMO (FallOut OnLine -> FOOL) a nesmí vyvíjet jakoukoliv hru, která by nesla jméno Fallout a/nebo využívala jakoukoliv součást duševního vlastnictví značky (např. Nuka-Cola). Interplay smí pokračovat v projektu V13 (FOOL), ale jak již bylo zmíněno, nesmí jít v jakémkoliv ohledu o Fallout. Interplayi zaniknou v prosinci 2013 práva na staré díly (F1, F2, FT:BOS, FOBOS) a na jejich prodej.

Tím je řečeno to aktuální a podstatné. Nicméně chcete-li se zorientovat v historii celého případu a souvisejících věcí, které mohou ovlivnit váš pohled na věc, odložte Cat's Paw, vypněte na chvíli geigera, přisedněte k baru, objednejte rudnu destilované xanderkořenovky a poslouchejte světaznalého poutníka (zdravím komandéra Chekotaye).

Stručná historie Interplaye, BIS a souvisejících firem:
Herní designér Brian Fargo (tvůrce The Bard's Tale a Wasteland) založil v roce 1983 Interplay a jako "muž z lidu" zasáhl tvůrčně do většiny projektů, které Interplay kdy vyvinul. Z IPLY se později stal i vydavatel. V Roce 1996 bylo založeno víceméně experimentální studio Black Isle (BIS) a jejich prvním projektem byl Fallout. Vedoucím týmu byl Feargus Urquhart (nynější šéf Obsidianu). Fallout 1 vyšel v roce 1997 a měl obrovský úspěch. Do roka a do dne následovala dvojka. Proslýchá se, že Fargo byl stále spíše herní tvůrce než dobrý producent a manažer. Interplay díky špatnému a neefektivnímu managementu pomalu upadal. Úspěch Falloutu jim prakticky zachránil zadek, jinak by padli ještě dřív. V roce 1998 vstoupil Interplay na burzu ve snaze zvýšit svůj kapitál. BIS a jeho druhý tým mezitím vyvinul první díl Baldur's Gate. Přestože Interplay vydával kvalitní a kritikou pozitivně přijaté hry, prodeje byly většinou tak malé, že byl kontinuálně ve ztrátě. BIS vyvinul Icewind Dale 1 a 2 a Planescape Torment. Legendy? Možná. Prodejní trháky? Ani náhodou. Můžeme-li vůbec něčemu děkovat za to, že tyto skvosty vyšly, bylo to špatné vedení Interplaye, které povolilo vývoj takových nerdovin a intoušovin, aniž by dolovali peníze z trochu mainstreamovějších her, anebo aniž by se snažili vyvíjet hry levněji a efektivněji. V roce 2001 koupila většinový podíl v IPLY francouzská firma Titus Software, známý výrobce a vydavatel herního hnoje. Modří už vědí, že Titus vedli bráchové Hervé a a Eric Caenovi. Tito frantíci tím pádem získali hlavní slovo a přeorientovali celý Interplay na konzolový trh. V reakci na to Fargo IPLY opustil a poté založil InXile (tvůrci Hunted: Deamon's Forge). BIS v té době pracovali na Baldur's Gate 3 a Fallout 3, ale většina klíčových lidí už stejně ve vidině pádu zmizela, nebo byla odejita. BIS bylo pro jistotu zavřeno a tyto projekty, které asi jako jediné mohly IPLY zachránit, byly zrušeny. Moudří hoši rozhodli, že herní publikum chce tupé akční chujoviny pod značkami, které se proslavily něčím jiným. A tak vyšel FOBOS, pozérský hnůj, k němuž se nikdo nechce znát a BG:Dark Alliance (prý celkem slušná hra, ale opět... udělejte z GTA mariovskou skákačku a pak se divte, že to nikdo nechce). IPLY definitivně padlo v roce 2004 na hubu a došlo na hranici bankrotu. Jedinými zaměstnanci byli šikovní francouzští bratři. Pokud se tedy na Interplay koukáte jako na ten "starý dobrý" a jako na oběť doby, uvědomte si prosím, že koukáte už jen na pár písmen, protože všichni klíčoví lidé, kteří staré IPLY tvořili, jsou dávno pryč. Většina jich je dnes v Obsidianu, dále pak v InXile a Blizzardu. Přestupní stanici pro mnohé tvořila dnes již nefungující Troika (Arcanum, Vampire the Masquerade: Bloodlines, Temple of Elemental Evil).

Stručná historie vztahu Bethesda-IPLY:
Práva na vývoj Falloutu 3 byla prodána Bethesdě za 1,175 milionu dolarů nedlouho po pádu, což Bethesda oznámila v roce 2004. Vývoj nicméně nezačal před dokončení TES4: Oblivion. Toto je první verze dohody - Bethesda má práva na vývoj tří Fallout her, poté se práva vracejí Interplayi, Bethesda není vlastníkem značky. V roce 2006 Bethesda koupila za 5,75 milionu celou značku, včetně Fallout MMO (dohoda APA). APA také říkala, že vlastníkem starých dílů a jejich do té doby vydaných edic je IPLY. Nicméně protože Interplay už oznámil záměr vyvinout vlastní Fallout MMO, byla ihned podepsána další smlouva (známá jako TLA), která říká, že ho Interplay může vyvinut, pokud do března 2009 splní dvě podmínky - oficiálně zahájí vývoj a zajistí financování ve výši 30 milionů dolarů. Dále musel být projekt dokončen během čtyř let. Pokud tak neučiní, práva na MMO jim propadnou ve prospěch Bethesdy a zbude jim pouze právo vydávat staré díly. A tak se stalo, že přesně v poslední den Interplay oznámil, že ve spolupráci s bulharskými Masthead Studios vyvíjí Fallout MMO a projekt nese kódové označení Project V13. Zhruba po půl roce podala Bethesda žalobu na Interplay. Hlavním bodem sporu mělo být nesplnění podmínky na zajištění financování ve výši 30 milionů dolarů. V předběžném líčení bylo IPLY dovoleno pokračovat ve vývoji a bylo řečeno, že spor se bude řešit později. Z poměrně nepochopitelných důvodů poté Bethesda v dalším kole začala prudit s tvrzeními, že IPLY má práva pouze na jméno Fallout, ale ne na jakoukoliv část jeho duševního obsahu, a že vydáváním F1, F2 a FT:BOS pod jménem Fallout Trilogy porušuje dohodu. První věc je zjevná konina, protože smlouvy nic takového výslovně neuváděly, to druhé je důsledek flákárismu bethesdích právníků, protože IPLY měl práva na všechny edice, které vydal před prodejem značky. Fallout Trilogy se samozřejmě ještě před prodejem prodával. Díky těmto prudům se začala zkoumat povaha starších smluv z nichž vyplynulo, že mohou být platné buď cele, anebo vůbec. Díky trvání Bethesdy na tom, že IPLY porušuje trademark prodejem FTrilogy a vývojem FOOL. Interplay se tak chytil stébla a snažil se dokázat, že APA a TLA jsou neplatné a tedy, že má Bethesda práva pouze na ony tři Fallouty. Tím se samozřejmě snažilo především o PR tlak na nostalgiky, kterým ještě nedošlo, že Interplayi vládne už několik let francouzské neumětelské duo. Samo sebou byl takovýto zvrat pravděpodobností blízký existenci perpetua mobile. Jak to celé dopadlo, to zmiňuje začátek dnešní opakovací lekce.

Pro toto všechno prosím při posuzování situace oddělte sympatie, právo a nejlépe se vyzbroje fakty. Jak se tedy koukáte na fakt, že je nyní Bethesda plným vlastníkem Falloutu a v roce 2013 se stane vlastníkem i starých dílů?

Sdílet na Facebooku
Autor: Tom9kOdesláno: 15:44, 11.1.2012ID: 33063cNahlásit Vaultmasterům
Díky za článek a za shrnutí. Osobně je mi jedno komu jdou peníze za Fallouty. 1, 2 a Tactics už mám koupený dávno a Fallout 3 a lepší už nerozchodím. Budoucnost Falloutu je v dle mého názoru v rukách fanouškovské komunity a v jejich TC modifikacích.
Autor: HerrerOdesláno: 15:54, 11.1.2012ID: 7eb416Nahlásit Vaultmasterům
Díky za zajímavej článek. Škoda, že si tenkrát ti kluci šikovní nepomohli nějakým tím hitem, aby mohli vytvořit další legendy pro nerdy:-) Co je na hovno, je fakt, že ty největší firmy by si to dneska dovolit mohly, ale nebudou dělat něco, co by dělalo radost jim, několika staromilcům, ale způsobilo by to červenou položku v účetnictví(ač třeba z celkovýho pohledu nepodstatnou). Skoro si myslim, že v nich to snílkovství pořád někde musí bejt, ale doba už holt velí jinak. Kurva jak já bych si zahrál nějaký izometrický, příběhový RPG! Ta pohodová hratelnost... Dle dnešních měřítek to mělo blíž ke čtení knížky, než ke hraní hry:-) Ale co naplat, když to lidi nekupovali ani tenkrát, tak dneska by po podobnejch kouscích asi fakt neštěk ani prašivej čokl. Ale co, já mám svědomí čistý, já ty vykopávky kupoval!:-P
Autor: RudiBOdesláno: 18:09, 11.1.2012ID: 70814eNahlásit Vaultmasterům
Pre mna dobra sprava, ak na tom zacal interplay skutocne pracovat a chcel to vydat tohto roku tak to aj vida pod inym nazvom a zmeni par veci co je v pohode. A ak o to bethseda tak usilovala tak to znamne ze aj oni budu chcet nieco vydat... A navyese MMO ma aj tak nebavilo dlhsie nez par hodin :D len fonline si obcas zahram
Autor: chekotayOdesláno: 08:53, 12.1.2012ID: 41d28aNahlásit Vaultmasterům
Tež zdravím, Smejki, a chválím pěkný článek. :-)
Autor: LordusOdesláno: 12:45, 12.1.2012ID: 430b02Nahlásit Vaultmasterům

Tak ja se domnival, ze V13 a jeho realizace je jen dalsi pokus IPLY vytriskat na znacne Fallout nejaky ten posledni zlatak. A asi jsem se nemylil. Neverim totiz, ze V13 bude jakkoliv pokracovat. Preci jenom na rozjezd MMORPG je potreba mnohem vice prostredku, nez jsou 2mega USD, navic rozejt takovy projekt bez znacky na soucasnem preplnenem trhu je sebevrazda.

Old school hraci ten jejich server nenaplni (preci jenom jiz jde o odrustajici generaci) a jestli by na V13 nepracovali ani puvodni tvurci Fallout (podle clanku nikoliv), tak nemaji ani duvod.

A mozna je to dobre. Nevim jake ma Bethesda zkusenosti s MMORPG, ale domivam se, ze znacku Fallout v single player verzi hodla jeste pekne podojit (doufejme ze produktem na urovni F:NV), nez zkusi MMORPG.

Co se tyce prechodu prac na stare Fallout.. muze to byt dobre i spatne.

Spatne, pokud by to nejak ohrozilo Fonline komunitu, dobre, pokud se Bethesda rozhodne udelat prequel k prvnimu dilu, nebo nejak vice cerpat z realii puvodnich Falloutu.
Autor: smejkiOdesláno: 15:34, 12.1.2012ID: 513b6eNahlásit Vaultmasterům
na V13 krátce dva fallouťáci pracovali - Jason D. Anderson a Chris Taylor - ale po pár měsících odešli.
Autor: JaWOdesláno: 18:02, 12.1.2012ID: 61198cNahlásit Vaultmasterům
Chris Taylor na tom pracuje doteď.
Autor: JaWOdesláno: 18:19, 12.1.2012ID: 61198cNahlásit Vaultmasterům
http://www.interplay.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=27932&p=59505#p59505
Autor: smejkiOdesláno: 19:19, 12.1.2012ID: 513b6eNahlásit Vaultmasterům
Tak to mi uniklo! :-o
Autor: FeidiasOdesláno: 13:35, 14.1.2012ID: 6fe636Nahlásit Vaultmasterům
Je to asi dobře. Bulharské studio Masthead studios ve mě nebudí zrovna pocit důvěry, že vznikne dobrá hra. Mají za sebou akorát Earthrise, které je v hodnoceních někde tak na 6/10 a to pro mi pro orientaci stačí. Nemusí to být úplně špatná hra, ale masterpiece to asi taky nebude. Já nevim, podle mě je Bethesda pořád jednou z lepších variant. Fallout 3 sice není ideální obsahem, ale design a velikost světa pro mě zvládli za jedna. Takhle jsem si to vždycky představoval. Upřímně se divím, že ještě nebyl oznámen Fallout 4 spíš než MMO ze světa Falloutu. Těch MMOček je už strašně moc. Sice ten Falloutí svět nabízí něco co v MMO asi ještě nikde jinde není, ale nevím jestli to stačí. Skyrim je hotov a tak bych tu čtyřku tak trochu očekával. Obsidian udělal dobrej Fallout asi lepší než Bethesda po obsahový stránce, po té vizuelní se mi zas líbí spíš trojka. Takže bych byl asi nejradši aby další díl dělal Obsidian. No a když si budu hodně vymýšlet tak bych byl po Deus Ex Human Revolution zvědav i na Fallout od Eidos Montreal:))). Je to sakra dobrá hra! Tak jsem se zase pěkně rozkecal...
Autor: GiftmacherOdesláno: 17:57, 31.1.2012ID: 7f9cdeNahlásit Vaultmasterům
Pro hru je to možná dobře, to ale nic nemění na tom, že Bethesdu, která skupuje herní studia nesnáším.
Autor: FriscoOdesláno: 20:03, 20.2.2012ID: 6f96f0Nahlásit Vaultmasterům
Feidias: Velikost světa za jedna určitě nezvládli.
Přidat komentář

Pravidla diskuse

  • Příspěvky nesmí porušovat platný právní řád České republiky ani nabádat k jeho porušování.
  • Příspěvky nesmí obsahovat reklamu.
  • Příspěvky nesmí být přehnaně vulgární nebo primitivní.
  • Žádné příspěvky typu "První !!69".
Za porušení pravidel hrozí smazání příspěvku, permanentní BAN nebo kontaktování Policie ČR. Provozovatel si vyhrazuje právo uchovávat, zaznamenávat a v případě potřeby zveřejnit IP adresy všech přispívajících. Jakékoliv připomínky prosím pište na adresu abuse (zavináč) madbrahmin (tečka) cz.

Jak vypadá BAN na madbrahmin.cz? Spočívá v přidání Vaší IP adresy do firewallu přímo na serveru - cokoliv pod madbrahmin.cz tedy pro Vás přestane ve světě internetu existovat. Madbrahmin.cz se ve Vašem prohlížeči již nikdy nenačte.