.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. galerie .. kniha hostí .. fórum .. archiv ..
Chcete opravdu nahlásit tento příspěvek?
Autor: Chekotay
Text: Taky jsem nad tím trochu uvažoval, ale když si vezmu, že "korektor" v druhém semestru filosofie přivydělávající si formou černých brigád chce za normostranu dvě až čtyři stovky, a s přihlédnutím k faktu, že jsem byl rok nezaměstnaný, ne, tak bohatý opravdu nejsem. A korektura je velmi náročná věc, která vyžaduje nejenom schopnost přečíst text, ale také jej pochopit na úrovni minimálně mezi čtenářem a autorem, a spíše na úrovni autorské.
Jenže: Jsou chyby a chyby. Nějaký Open Office s českým (slovenským) jazykovým balíčkem jde sáhnout zadarmo během pěti minut. Zmáčknout F7 a odklikávat návrhy robotické korektury je na dalších pět minut. Proč tedy snad v každé povídce potkávám shluky znaků, které by chtěly být slovy, ale nedaří se jim to? Pokud autoři nejsou ochotní udělat ani základní minimum, pak považuji debatu o korektuře za bezpředmětnou. Možná - možná! - by mělo smysl, pakliže bychom provedli korekturu vítězných povídek.
Stojím za názorem svých kolegů výše: Forma i obsah. Rozklepnout na talíř vajíčko a přihodit bramboru není totéž co volské oko s hranolky. Krasobruslař, který řekne "já bych udělal dvě piruety a roznožku a vrut a salto mortale, do toho by hrál Čajkovský" není totéž, jako krasobruslař, který si obuje brusle a udělá to. Skladatel, který neumí noty, může mít v hlavě hudbu sfér, ale co z toho? Vyprávění příběhů je komunikace, je to o tom umění vzít něco ze své hlavy a předat to někomu jinému tak, aby to pochopil, pojmul a sám zvnitřnil.
Mimochodem, příměr se slavným spisovatelem tak úplně nepasuje - jednak je Vemeno soutěží, takže je dobře, když jsou vidět reálné schopnosti autora (jakkoliv je nepostihnutelné, pakliže si autor nějakého korektora sežene, uznávám), jednak kniha od slavného autora je investice, kdy vydavatel nakoupí nějakou hromadu slov a zpracovává ji svými nástroji za účelem výdělku, nebo aspoň (u nás) ne moc velké ztráty.

Co udělat můžu je sepsat bodově seznam věcí, které by měl autor udělat, než povídku pošle. Je na autorech, aby si jej vylepili a aby se jim řídili. Bylo by to asi takto:
1) 78 stran není povídka, ale román...
2) spellchecker
3) přímá řeč v uvozovkách, každá osoba řeční na svém řádku.
4) za každou větou tečka, za přímou řečí čárka
5) píšeme černým písmem na bílém pozadí, že ano?
6) "ú" je vždy a jen a pouze na začátku slova, trojúhelník jsou dvě slova. Všude jinde je "ů".
7) Použil jsi fráze? Mrkni na google, jestli je máš dobře. (Mám času jako šafránu, vlci vili na měsíc a podobně)
8) Vždy, když použiješ vykřičník nebo otazník, nasyp si do úst půl štamprle soli. To tě naučí držet míru orgasmů pod kontrolou.
9) Pokud kopíruješ kus věty jinam, přečti si po sobě, jestli aby to dávalo smysl.
10) Shoda přísudku s podmětem. Muži měli, ženy měly, muži i ženy měli, děcka měla, hotovo šmitec, nic víc v tom není.
Baf. A 95% chyb je za námi.
Kontaktní údaje